Consument mijdt drukke stad door corona

Dinsdag 07 december 2021

De grote stad is passé: we winkelen weer liever in de buurt

Door de coronapandemie winkelen we in Nederland liever dicht bij huis en mijden we ‘de grote stad’. Ruimte, rust en reinheid in winkels vinden we belangrijker dan ooit, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro, INretail en Locatus. Het gevolg is een tweedeling in het winkellandschap.

Terwijl winkelstraten in de grote steden te kampen hebben met minder klandizie, daalt de leegstand van winkelpanden juist in kleine en middelgrote plaatsen. ,,Corona is een gamechanger’’, zegt Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus, het bureau dat winkelgebieden in kaart brengt. ,”Juist de centra van middelgrote steden, die het voor corona het moeilijkst hadden, laten de laatste maanden een licht dalende leegstand zien. Verszaken zoals traiteurs en bakkers doen het goed, maar ook winkels op het gebied van wonen draaien prima en openen zelfs nieuwe vestigingen.’’

Als mensen nu gaan winkelen, blijven ze volgens de onderzoekers liever dicht bij huis. Slob: ,,Ze gaan naar een plek waar het niet te druk is en waar ze met eigen vervoer kunnen komen. We zijn voorlopig nog niet af van corona, dus ik zie deze trend niet snel veranderen. Op dit moment ligt het percentage van de gemiddelde winkelleegstand op 6,9 procent, terwijl we vorig jaar nog vreesden dat het begin 2022 zou oplopen naar 10 procent. In grote steden zien we helaas wel dat de leegstand toeneemt, in de zeventien grootste centra ligt het percentage al op ruim 8 procent.’’

Uit datagegevens van ABN Amro blijkt dat de winkelgebieden in de vijf grote steden de afgelopen twee maanden tot 20 procent minder bezoekers trokken. ,,Het is heel duidelijk dat een dagje uit winkelen aan populariteit heeft ingeboet sinds de uitbraak van de pandemie’’, aldus Henk Hofstede namens de bank.

Rustige winkel

Ook hield ABN Amro een enquête onder bijna tweeduizend Nederlanders over ons winkelgedrag in coronatijd. Hieruit blijkt dat 45 procent van de consumenten door corona meer waarde hecht aan een rustige winkel. Dit geldt vooral voor vrouwen. Ook een ruime winkel (44 procent) en een schone winkel (49 procent) zijn belangrijker geworden.

Vooral het thuiswerken jaagt het online winkelen verder aan. Bijna een kwart (23 procent) van de consumenten zegt meer online te kopen als ze thuiswerken. Hierdoor gaan ze ook minder naar de stad om te winkelen. Toch blijft de fysieke winkel populair. Bijna 70 procent van de respondenten shopt het liefst in een stenen winkel, maar voelt zich door de coronamaatregelen gedwongen meer via webshops te bestellen.

Bron: AD / Sanne Schelfaut 6 dec. 2021 

Gennep

Goed nieuws dus voor Gennep, want ook de ondernemers in Gennep maken van het winkelen een echte beleving; in de speciaalzaken krijg je nog oprechte aandacht, een eerlijk advies en er hangt een ongedwongen sfeer. In de horecazaken kun je terecht voor lekkere koffie, een heerlijke lunch en een gezellig praatje. Lekker dichtbij huis, een veilig en schoon centrum, gratis parkeren en fijne ruime winkels, dat is precies wat de consument wil en wat Gennep biedt!

Skyline